Конспекти відкритих занять

ТЕМА:  Бісерне рукоділля як вид декоративно-прикладного мистецтва. Історичні відомості про походження, виробництво і застосування бісеру та бісерного рукоділля.
МЕТА:
Освітня:  На  основі узагальнення літературних джерел та вивчення зразків прикрас ознайомити учнів з художньою цінністю одного з  маловідомих видів народного прикладного мистецтва – нанизування бісеру – і повернути йому заслужену славу. Вивчити основи мистецтва нанизування  бісеру, яке ввібрало в себе багатовікову історію народу, його традиції, уявлення про красу і гармонію.
Виховна: Виховувати в учнів естетичний смак, творчий підхід до завдання.
Розвитку: Розвивати у школярів інтерес до бісерного рукоділля, до його історичного коріння та витоків.
ТИП УРОКУ: формування вмінь і застосування знань.
МАТЕРІАЛИ ТА ІНСТРУМЕНТИ: журнали, книги, зразки бісерних прикрас та виробів з бісеру, планшет „Різновиди бісеру”.
Структура заняття.
І. Організаційна частина (2 – 3 хв.):
 А) Перевірка наявності учнів, вияснення причини їх відсутності.
 Б) Перевірка готовності учнів до уроку.
 В) Призначення чергових.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (7 – 8 хв.):
Питання для повторення:
Що вам відомо про походження бісеру?
Яка історія слова „бісер” ?
ІІІ. Повідомлення теми і мети заняття.
ІV. Формування нових знань ( 12 хв.).
ТРОХИ ІСТОРІЇ
Багато часу минуло з тих пір, коли на зміну примітивним при­красам людини — таким, як різноманітні мушлі, зуби та хребці тварин, камінці, кульки з глини, насіння рослин — прийшло скляне намисто. Великі намистини з непрозорого скла завдяки вдосконаленню технології виготовлення з часом ставали дедалі дрібнішими. Так з'явився бісер — дрібні круглі або гранчасті намистинки зі скла, фарфору або металу з наскрізними отворами для нанизуван­ня. Разом з намистом і перлами бісер використовували для виго­товлення прикрас та в різних художніх рукоділлях—вишивці, плетінні, інкрустації. Оздоби з бісеру посідали значне місце у свят­ковому та буденному одязі народів світу.
Походження бісеру. Виробництво його та застосування.
Батьківщина бісеру — Стародавній Єгипет, де з непрозорого скла виготовляли штучні перлинки, які по-арабському називалися «бусра» (у множині «бусер»), звідки й пішла його назва. Там він був прикрасою і предметом мінової торгівлі.
Виготовлення бісеру є одним з процесів обробки скла. Майстер-склодув з краплі розплавленої скляної маси видував трубочку ма­лого діаметра, яку дрібно нарізали й висипали на сито для вилу­чення осипу (брухту). Потім скляні зерна закладали в барабан із зволоженою сумішшю вугілля, вапна та вогнетривкої глини. Бара­бан обертався, а суміш заповнювала отвори скляних зерняток. Щоб згладити нерівності скляної поверхні та надати зернам круг­лястої форми, їх ставили в піч і розжарювали. Після охолодження бісер відсівали від суміші й за допомогою полірувального порошку повертали йому блиск, втрачений під час розжарювання. Так виго­товляли і стеклярус, який на відміну від бісеру являє собою відріз­ки скляної трубочки завдовжки три і більше міліметрів.
З часом виробництво бісеру поширилося у багато країн Захід­ної Європи і Сходу.
Найбільшого розквіту виготовлення скляних виробів і бісеру досягло у Венеції, і це давало величезні прибутки республіці про­тягом  кількох століть.
Скломайстерні, які спочатку знаходилися в самій Венеції, у першій чверті XIII ст. винесли за межі міста на острів Мурано. З ча­сом там було створено кілька груп майстрів-бісерників, відповідно до виготовлення різноманітних ґатунків намиста та бісеру. Тут ви­робляли намисто лите й дуте, масивне й легке, однотонне й барвисте а також різноколірний стеклярус та бісер. Венеціанський бісер фарбували ще в сировині, чим досягали міцності фарб та різнома­нітності кольорів і відтінків.
Венеція постачала бісер на схід і захід, особливо в Європу, де влаштовувалися ярмарки продажу бісеру. Він був предметом мінової торгівлі з народами Африки та Азії. За бісер вимінювали прянощі, золото, тканини, хутра. Особливого піднесення виготов­лення бісеру у Венеції досягло наприкінці XV — на початку XVI ст., коли розпочалася торгівля з туземцями Америки. Американські індійці оздоблювали вишивкою з венеціанського бісеру святковий одяг. В основі візерунків лежали геометричні або стилізовані рос­линні мотиви. У наш час різноманітні прикраси, виготовлені руками американських індійців, виконані в народних традиціях і су­часних формах, мають великий попит серед місцевого населення й туристів.
Як свідчать археологічні розкопки, початок скловиробництва в Чехії сягає середніх віків. Технологія виготовлення скла була за позичена з сусідніх країн, але швидко виняткова прозорість, чисто­та й міцність його принесли чеським майстрам славу, яка зберегла­ся і до нашого часу. Вони створили технологію виготовлення туго­плавкого скла, у якому замість соди використовували деревний попіл. Наприкінці XVII — початку XVIII ст.: чеське скло мало ве­лику популярність не тільки в Європі, а й у далеких заморських країнах. Найбільшого розквіту виробництво бісеру досягло в пер­шій чверті XIX ст., коли завдяки конкуренції Венеції та Чехії ринок
наповнився бісером найрізноманітніших форм, кольорів, розмірів (від 0, 5 до 5 мм) та прозорості. У другій половині XIX ст. богемський бісер починають виготовляти машинним способом, він стає дешевшим за венеціанський і користується більшим попитом. Та поступово виробництво бісеру зменшується у зв'язку з занепадом різних рукоділь, які були дуже популярні в багатьох країнах світу протягом кількох століть. Бісер стає грубішим, зовсім зникають намистинки дрібних розмірів, збіднюються барви.
На території нашої країни бісер був відомий ще за часів Київ­ської Русі, про що свідчать археологічні дані і письмові джерела. Наші предки знали скляне намисто й бісер не тільки завдяки тор­говим відносинам з країнами Близького Сходу та Візантією. Чис­ленні вироби й прикраси із скла, знайдені в похованнях VIII— XII ст., свідчать про широкий розвиток склоробної справи на Русі. Тут із скла виготовляли предмети побуту й прикраси, ним оздоб­лювали одяг. Скляне намисто, персні й браслети з непрозорого, на­півпрозорого та прозорого скла різноманітних кольорів (переважно зеленого, жовтого, синього, фіалкового та чорного) і найрізнома­нітніших форм виготовляли в невеликих місцевих скломайстернях. Внаслідок навали ханських завойовників виробництво скла на Русі надовго припинилося.
До застосування бісеру в шитті та різних оздобах повернулися знову тільки в XV ст. Його привозили з-за кордону, з Венеції. Він був набагато дорожчим від вітчизняних морських та річкових пер­лин, і тому ним оздоблювали переважно предмети релігійного куль­ту, речі для царського двору та для аристократів. З нього плели різноманітні сітки, низали торочки й рясна до головних уборів, ви­готовляли ґудзики й сережки, ним вишивали, оздоблювали одяг та всілякі предмети.
Поступово бісер дедалі більше поширюється в Росії. З XVIII ст. його використовують вже для вишивання та оздоблення одягу, різноманітних побутових предметів у поміщицьких садибах, у мона­стирських майстернях і серед простого населення. Бісер завозили з Венеції, Німеччини та Франції. Крім привізного, у Росії викори­стовували також і місцевий бісер, який виготовляли на деяких при­ватних та казенних заводах в дуже обмеженій кількості. Для навчання бісерній справі на початку XVIII ст. (1724 р. ) Петро І звелів послати за кордон російських майстрів. У середині XVIII ст. виробництво бісеру й стеклярусу намагався налагодити М. В. Ло­моносов, діставши на це в 1752 році дозвіл Сенату. На жаль, май­стерня в Усть-Рудиці під Оранієнбаумом (нині м. Ломоносов) проіснувала лише 10 років і була закрита невдовзі після смерті вче­ного. У своєму вірші «Лист про користь від скла» М. В. Ломоносов присвятив кілька рядків виробам з бісеру:
У бісері так скло, подібне до перлини,
Улюблене всіма, по всій планеті лине.
І носить люд його на півночі в степах,
Так само, як арап на півдні у гаях.
 Час найширшого застосування бісеру в Росії — це кінець XVIII — перша чверть XIX ст. Вишивали, в'язали, ткали, плели, оздоблювали найрізноманітніші предмети побуту — панно, подуш­ки й подушечки, гаманці, кисети, підстаканники, чохли для окуля­рів, ножиць і олівців, кільця для серветок, підв'язки, шнурки. Бісером оплітали пляшки, флакони для парфумів; нитки бісеру вплітали в пряжу тощо.
Наприкінці першої половини XIX ст. бісерне рукоділля занепа­дає майже в усіх країнах. Знижується попит на бісер, зменшуєть­ся його виробництво, гіршою стає якість, зникає бісер дуже дрібних ґатунків, не випускаються спеціальні голки та гачки для виготов­лення оздоб.
У Росії бісерне рукоділля залишається подекуди в провінції. У другій половині минулого століття бісер знаходить прихильників серед сільського населення багатьох районів Росії та України. Його застосовують у виготовленні всіляких прикрас. З часом ви­готовлення виробів з бісеру стає народним художнім промислом.
Наприкінці XIX — на початку XX ст. кустарні майстерні Київ­ської, Московської, Казанської та деяких інших губерній виготов­ляли бісер для потреб місцевих ремісників та рукодільниць, але основну масу його, як і раніше, ввозили з-за кордону.
Мистецтво виготовлення прикрас з намиста, бісеру й стеклярусу збереглося в деяких країнах світу до нашого часу. Бісер застосо­вується в костюмах народів Болгарії, Румунії, деяких штатів Індії, в країнах Америки та Океанії. Тепер основним постачальни­ком бісеру в країни Європи та Азії є Чехословаччина.
V. Практична робота.
Читання схем виробів з бісеру.
 Розробка нескладної композиції.
VІ. Вступний інструктаж (10 – 12хв.).
А) Характерні елементи читання схем виробів з бісеру.
Б)  Характеристика умовних позначень схем.
В)  Демонстрація прийомів розробки композицій.
Складання візерунків.
мал. 1
Узори для прикрас слід підготувати заздале­гідь, хоч багато майстринь скла­дають їх „з голови” у процесі на­низування. Ажурним прикрасам більш притаманні геометричні ор­наменти, запозичені з вишивок і тканих виробів та пристосовані для нанизування. Для мозаїчних І тканих прикрас використовують узори рослинних орнаментів. Для складання та перезнімання узо­рів заготовляють „канву”: для ажурних прикрас у вигляді косої сітки, для тканих — у вигляді дрібних клітинок. На „канву” переносять зразок, взятий з альбому або готового виробу.
Узор ґерданів складають з двох смужок стрічки й медальйона — чотири, п’яти або шестикутника (мал.1), який роблять на одне вічко (для ажурних) або на одну клітинку (для тканих) ширшим для з’єднання кінців смужки ґердана (мал.2). Узори малюють знизу в гору. У такій самій послідовності слід нанизувати бісер.
мал. 2
Чим більше зерен доводиться на кожну ділянку площі виробу, тим сильніше узор з бісеру нагадує первинний ескіз, оскільки на деякій відстані від очей дрібні зерна зливаються між собою, і малюнок не сприймається як дробовий, зібраний з безлічі дрібних фрагментів.
мал. 3 а                                                    мал.3б
Два варіанти побудови робочого малюнка.
Для розробки робочих малюнків необхідно мати папір „в клітинку” і набір кольорових олівців або фломастерів. Один із способів складання малюнків — викреслювання на папері сітки (із сторонами ромба 1x1 або 1,6x1, 5 сантиметра) для ажурних виробів і дрібних клітинок (2x2, 3x3 міліметра) для тканих (мал. 3 а). На „канву” кольоровими олівцями наноситься орнамент. Такий спосіб виконання робочого малюнка зручний втому випадку, якщо узор складається з простих геометричних фігур. На „канві” чітко показано напрям ниток узору, але не враховується кількість бісеринок, необхідних для виконання кожного осередку, і розрахунок бісеринок проводиться безпосередньо під час плетіння.
Якщо композиція орнаменту складна, при виготовленні робочого малюнка краще викреслювати кожну бісеринку сітки (мал. 3 б). Робота проходить в два етапи. Спершу на сітку кольоровими олівцями наноситься ескіз орнаменту, причому без врахування розташування окремих бісерин. Зафарбовуємо намальовані контури кольоровими олівцями. Після нанесення на сітку ескізу приступаємо до другого, технічного етапу роботи — викреслюванню робочого малюнка. Як мовилося вище, в плетених виробах бісер займає не всю площину, а утворює окремі осередки, і наше завдання так розташувати  бісеринки, щоб їх зображення максимально відповідало первинному ескізу. Забарвлена одним кольором ділянка сітки, наприклад пелюстка квітки, утворена з певного числа бісеринок. Обведемо їх яскравішим тоном того ж кольору, виділяючи на загальному фоні колірної плями. Робочий малюнок пелюстки готовий. Подібним же чином опрацьовується решта колірних плям орнаменту. Так у загальних рисах виглядає процес перетворення ескізу в робочий малюнок, по якому можна почати плетіння.
 VІІ. Самостійна робота учнів (45 хв.).
А) Проведення поточного інструктажу.
Б) Контроль за організацією робочих місць.
В) Закріплення нового матеріалу
Питання для закріплення:
Що ми називаємо бісером ?
Що ми називаємо стеклярусом ?
Від чого пішла назва „бісер” ?
Яка країна є батьківщиною бісеру ?
Які види бісеру існували в давнину ?
Які сфери застосування бісеру ?

VІІІ. Підведення підсумків (10 хв.).
А) Визначення кращих відповідей і робіт.
Б) Аналіз характерних помилок.
В) Виставлення оцінок.
Г) Домашнє завдання.
Д) Прибирання робочих місць і приміщення.

ТЕМА: Матеріали для виготовлення бісеру: скло, метал, золото, срібло. Виробництво бісеру: способи витягування та видування. Види бісеру: намистинки, стеклярус. Матеріали та інструменти для виготовлення виробів з бісеру. Правила техніки безпеки. Санітарно-гігієнічні вимоги.

МЕТА:
Освітня: Ознайомити учнів  з матеріалами для виготовлення бісеру і матеріалами та інструментами для виготовлення виробів з бісеру; навчити розрізняти види бісеру; узагальнити правила техніки безпеки та санітарно-гігієнічні вимоги під час виготовлення виробів з бісеру.
Виховна: Виховувати в учнів культуру праці, бережливе відношення до інструментів, знарядь та матеріалів.
Розвитку: Сприяти розвитку потреби в учнів стимулювати перевірку своїх можливостей в діяльності, впорівнянні себе з іншими.
ТИП УРОКУ: формування та засвоєння вмінь і навичок.
МАТЕРІАЛИ ТА ІНСТРУМЕНТИ: планшет «Різновиди бісеру», журнали, книги, інструменти для виготовлення виробів з бісеру.
Структура заняття.
І. Організаційна частина (2 – 3 хв.).
А) Перевірка наявності учнів, вияснення причини їх відсутності.
Б) Перевірка готовності учнів до уроку.
В) Призначення чергових.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів ( 7 – 8 хв.).
Питання для повторення:
Що ми називаємо бісером ?
Що ми називаємо стеклярусом ?
Розповісти історію походження бісеру.
Яка країна є батьківщиною бісеру ?
Які види бісеру існували в давнину ?
Розповісти про виробництво бісеру.
Які сфери застосування бісеру ?
ІІІ. Повідомлення теми і мети заняття.

ІV. Формування нових знань (12 хв.).
  Ось декілька зауважень, які допоможуть   вам   вибрати   матеріал. З  крупним  бісером  легше  працювати, але вироби з дрібного бісеру виходять витонченіше. Якщо ви хочете, щоб був добре видно малюнок з кольорового бісеру, то використовуйте матовий бісер. За блиском парчевого або веселкового бісеру малюнок втрачається. Світлі бісерні узори на темному фоні видно краще, ніж темні на світлому. Якщо при щільному нанизуванні серед темного помістити прозорий або напівпрозорий світлий бісер, то прозорий померкне. При вишивці по темному фону також слід обережно використовувати прозорий бісер: крізь нього просвічує фон і колір бісеру втрачається.
Бісер — дрібні кульки, циліндрики, многогранники з скла, металу, пластмаси або кістки з крізними отворами для нанизування. Найбільш поширений круглий бісер. Старовинний бісер набагато дрібніше і різноманітніше за кольором, чим сучасний.
Рубаний бісер (сut beads), або, як його називають скорочено, рубка, є циліндриками (короткі трубочки). Рубка звичайна (2 сut beads) і додатково пресована, як би гранована (3 сut beads). Іноді рубка має необроблені гострі краї, які ріжуть нитку. Коса рубка (ріесеs) є короткими шматочками скляної трубочки, відрубаними не перпендикулярно осі, а під кутом 45-60°. З косої рубки виходять нерівні, як би ламані низки і це виглядає цікаво, святково. Полотно з цього матеріалу виходить корявим, безформенним. Дуже красивий дрібний гранований богемський бісер. Бісеринки виблискують, як маленькі кристали. Останнім часом упродажу з'явився круглий бісер, званий „новий дизайн”. Отвори в таких бісеринках зміщені: отвір розташований не по центру, а біля краю.
РОЗМІР БІСЕРУ
круглий бісер
Край з дірочкою істотно тонше за протилежний край — „в профіль” бісеринки мають форму краплі. Застосування такого бісеру вимагає індивідуального, творчого підходу.
Бісер із зміщеними отворами гарно виглядає на кінцях підвісок, при обробці краю виробу і нанизуванні джгутів у в’язанні. Низки  з такого бісеру вельми декоративні, вони виглядають „скуйовдженими”, „буклірованими”, а полотно виходить перекошеним, „зім'ятим”.
Розмір бісеру (його діаметр) позначають номером: чим дрібніший бісер, тим більше номер.
Чеська класифікація бісеру приведена в таблиці. Знайдіть ряд, діаметр кружечків в якому співпадає з діаметром ваших бісеринок. Цифра напроти цього ряду і є номер бісеру.
Номер рубаного бісеру визначається так само: знайдіть ряд прямокутників, довжина яких співпадає з довжиною бісеринок, а висота - з діаметром.
Стеклярус — трубочки з кольорового скла. Для різних цілей виготовляють стеклярус різних розмірів, кольорів, форми. Зустрічається витий і гранований стеклярус. Головний розмір стеклярусу - його довжина в міліметрах.
Дуже часто трубочки стеклярусу мають гострі краї, обякі перетираються нитки. Тому для роботи із стеклярусом використовуйте міцні нитки в декілька складань, не перетягуйте їх.

Промисловість випускає бісер і стеклярус з різними покриттями і без них. Рубаний бісер і стеклярус можуть мати такі ж покриття, що і круглий бісер.

 Пофарбований  всередині (crystal linec inside) - бісер з безбарвного прозорого скла з зафарбованою поверхнею отвору. Слід мати на увазі, що з тайванського бісеру такого типу у воді повністю змивається фарба.
 Костіно-Клинський . Бісер, що випускається на фабриці у Костіно.
 Парчевий (з срібною ниткою, „вогник”, silver lined) - бісер з прозорого (кольорового чи ні) скла, поверхня отвору якого покрита блискучою „срібною” фарбою. Отвори в такому бісері можуть бути не тільки круглі, але і квадратні. Бісер з квадратними отворами виглядає гранованим. Парчевий бісер з безбарвного скла здається срібним, а з жовтого — золотим.
”Хамелеон” (з кольоровою ниткою, colors lined) - бісер з кольорового прозорого скла, поверхня отворів покрита фарбою, що відрізняється за кольором від скла. Такий бісер „грає” у виробі, він може міняти колір залежно від освітлення.
 Мокрий (обливний) - мало прозорий бісер, як правило, пастельних відтінків, із злегка блискучим покриттям, що нагадує карамель.
 Металевий (metallic) — скляний бісер з покриттям „під метал” різних кольорів. Це покриття недостатньо міцне і стирається при роботі з бісером або в процесі експлуатації виробів.
 Перламутровий (цейлонський Ceylon) — мало прозорий бісер пастельних тонів із злегка блискучим білястим покриттям що нагадує перли.
 Непрозорий натуральний (природний, звичайний), матовий, глухий (natural opaque)— бісер з непрозорого скла без покриття, майже без блиску.
 Блискучий (люстровий, lustred) — бісер з глянсовим, сильно блискучим покриттям без переливів; ніби лакований.
 Клинський — крупний, прозорий, нерівний бісер, що випускається на лижній фабриці в місті Клин. Не дивлячись на низьку якість цього матеріалу, вважаю за необхідне згадати його. По-перше, багато хто вчиться низати на цьому матері але, і він зберігається в шкатулках з тих часів, коли іншого бісеру не було у продажу. По-друге, у клинського бісеру є переваги: низька ціна, яскраві кольори, дуже великі отвори. За розміром він близький до рубаного бісеру № 7/0-8/0.
 Тертий (matte) - напівпрозорий бісер з тьмяною, шорсткою поверхнею без блиску, при струшуванні пакетика видає характерне шелестіння. Такий тип поверхні досягають тим, що труять в кислоті або механічною обробкою. Подібна поверхня буває у притертих кришок хімічного посуду. Тертий бісер з квадратним отвором володіє оптичним ефектом — подовжньою смужкою, що світиться, усередині бісеринки, схожої на „котяче око”.
   Смугастий — бісер з скла, в який вплавили кольорові смуги — вони ніколи не зітруться.
 Бензиновий (переливчастий, iris) – блискучий бісер, який переливається різними  кольорами, що нагадує розлитий на воді бензин. Бісеринки неначе відрізняються один від одного за кольором. „Бензинове” покриття звичайно наносять на темний непрозорий бісер.
Прозорий натуральний (природний звичайний) (natural transparent) – бісер з прозорого скла без покриття. Блищить, як і повинне блищати скло.
 Асфальтовий (графітовий) — темно-сірий, майже чорний бісер з металевим блиском. Дійсно нагадує по вигляду графіт або вологий асфальт.
 Мармуровий (меланжевий) - бісер з неоднорідним покриттям, неначе з погано перемішаного кольорового скла. Бісеринки злегка відрізняються один від одного відтінком або тоном. Навіть окремо взята бісеринка може мати смуги або розводи різних відтінків. Цей бісер дуже хороший для зображення неба, води, дерева, натурального каменя і т.п.
Намистини, як правило, крупніше бісеру. Їх часто використовують в поєднанні з бісером. У „Тлумачному словнику живої мови” великороса В. І. Даля згадуються такі типи намист, що існували на Русі: перлові (дуті скляні, налиті білим воском і схожі на перли), пронизь, граневі, сережні, бобогурка, вали, дулі, облямівка, дев'ять очей (з кольоровими крапками), чотири ока, сорочок та інші. Тепер тільки фахівець може здогадатися, що означають деякі з цих назв.
Грановані намистини часто називають „кристалами” ( фото 1), а витягнуті – „рисом” (2). Намиста з грубо оброблених каменів або янтарю, що мають неправильну форму і сторонні вкраплення, називають рустикальними (3). Намистинки з перламутровим покриттям часто називають „перли”, опускаючи слово „штучний” (2, 4). Таке покриття боїться ацетону, рідин для зняття лаку і т.п.
Красива, незвичайна намистина може стати основою виробу, підпорядкувати собі решту частин.
Не можна сказати, що одні намистини кращі, а інші гірше. Просто при виборі матеріалу треба виходити з того, що ви хочете зробити.
Нитки. Якість і зовнішній вигляд виробу залежать і від ниток, використовуваних в роботі. Колір ниток навіть може змінити відтінок бісеру у виробі. Вибір ниток залежить від виконуваної моделі, використовуваного бісеру і особистих переваг майстра. Товсті нитки міцні і пружні, добре тримають форму виробу, бісер на них лежить рівно, але тонкі нитки менш помітні у виробі і їх легше протягнути через голкове вушко і вузькі дірочки бісеру. Нитки з синтетичних волокон не гниють, довго зберігають свою міцність, красиві, але не пружні (вироби з них можуть вийти „млявими”). При багатократному втяганні в голку, пропусканні через намистини з дуже вузькими або шорсткими отворами синтетичні нитки розкуйовджуються, розкручуються. Нитки з натуральних волокон приємні вроботі, не ковзають, але недостатньо міцні і недовговічні. Для продовження терміну їх служби і додання їм пружності натуральні нитки іноді вощать. Для вощіння нитки візьміть шматочок бджолиного воску (парафін  і інші матеріали  не  годяться) і протягніть через нього нитку так, щоб вона врізалася у віск. На жаль, вощена нитка швидко брудниться і в процесі роботи, і при використанні речі. Тому не слід вощити білу нитку при роботі з прозорим бісером.
Армовані котушкові нитки з лавсаном поєднують в собі переваги натуральних волокон і міцність синтетики. Вони помічені буквами поряд з номером на котушці: ЛЛ (лавсан з льоном), ЛХ (лавсан з виляском), ЛШ (лавсан з штапелем).
Дуже важко втягати в голку нитку, кінчик якої куйовдиться. Ця неприємність часто трапляється з синтетичними нитками. Занурте кінець нитки в клей (ПВА і т.п.). Сплюсніть кінець, стиснувши його пальцями і залиште сохнути на декілька хвилин. Вушка бісерних голок вузькі, але довгі, і сплюснутий кінець нитки протягнути набагато легше. Для вірності можете криво підрізати кінець нитки, що підсохнув, зробивши його гострим.
 Волосінь міцна, прозора (у виробі її майже не видно), але дуже пружна. Нанизані на волосінь бісерні дрібниці настовбурчуються. До того ж виріб на волосіні легко коробиться. Достатньо один раз його зім'яти, а розпрямити  потім   практично  неможливо. Ця властивість волосіні запам'ятовувати форму можна використовувати – „виховувати” вироби на волосіні. Для цього надайте виробу на волосіні необхідну форму (що не дуже сильно відрізняється від природної) і закріпите його в такому положенні на добу. Виріб надалі збереже надану йому форму. Діаметр волосіні в міліметрах указують на упаковці. Мононитка - та ж волосінь, тільки дуже тонка.
Для виготовлення квітів і фігурок тварин використовують м'який дріт. Дріт повинен бути достатньо тонким, щоб його можна було кілька разів протягнути через бісеринки, і одночасно             достатньо товстим, щоб витримувати вагу бісеру, не провисаючи. Використовуйте дріт рівний, неперекручений, без заломів. Зручніше користуватися дротом, намотаним на котушки. Мідний дріт можна запозичити у старого трансформатора, витягнути з непотрібних електричних дротів та приладів.
Жорсткий дріт для браслетів і кілець, а також для виготовлення основ великих об’ємних композицій (дерева, квіти).
 Голки вибирайте тонкі, щоб вони вільно проходили через отвори в намистинах. Спеціальні бісерні голки мають номери від 10 до 16. Чим більший номер, тим тонше голка.
Часто при нанизуванні необхідно протягувати нитку через бісеринки по декілька разів. Вибираючи голки і нитки для таких виробів, проведіть експеримент: нанизайте на нитку декілька бісеринок і подіньте через них голку з ниткою ще 2-3 рази. Якщо голка проходить туго, замініть голку або нитку на тонші. Інакше доведеться мучитися під час роботи. До того ж намистини лопаються, якщо через них протягувати дуже товсту голку.
Складні моделі, що виготовляються у декілька етапів, вимагають особливого підходу. Бажано для першого етапу використовувати товстіші голки, ніж для подальших етапів роботи.  Адже якщо голка з ниткою вже пройшла через бісеринку 2-3 рази, це не означає, що її вдасться протягнути і наступного разу. А голка тонша, швидше за все, протягнеться.
Якщо отвори в намистинах дуже вузькі і немає відповідної голки, то доведеться обійтися без неї. Раніше в цьому випадку використовували щетину - розщеплювали один кінець і втягали в нього нитку. Зараз поступають інакше: кінчик нитки занурюють в лак або що твердіє при висиханні клей (БФ, ПВА, рідкий клей). Після висихання кінчик стає достатньо твердим, щоб працювати їм без голки. Але його вистачить ненадовго. Кінець нитки зімнеться, і процедуру доведеться повторювати.                 
  Часто при в’язанні, плетінні і інших роботах буває необхідно нанизати намистинки на товсті нитки, які не можна втягати в тонку голку. Кінчик нитки можна щільно обернути скотчем – вийде деяка подібність голки. Нанизуючи намистини, протягуйте їх з тонкої нитки на товсту.


V. Практична робота.
Техніка плетіння кільцями.Виготовлення об’ємної композиції: „Цвіт сакури”, „Яблуневий цвіт”, „Осінній клен” (за вибором).
VІ. Вступний інструктаж ( 10 – 12 хв.).
А) Характерні елементи техніки плетіння кільцями.
Б) Демонстрація прийомів виконання операцій.
В) Повторення правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог.
Правила техніки безпеки та санітарно-гігієнічні вимоги при виконанні виробів з бісеру.
Користуватися інструментами лише за призначенням.
Ріжучі інструменти передавати лише рукояткою до товариша.
При користуванні голками зберігати їх у гольнику або подушечці.
При роботі з жорстким дротом бути обережним, щоб не поранитися
При роботі з бісером найкраще працювати при розсіяному денному світлі, так, як лампи розжарювання дають багато відблисків.
При роботі з бісером на стіл потрібно покласти лляну серветку або однотонну тканину з неслизькою поверхнею.
Робота з бісером надто втомлює, тому потрібно перепочивати через кожну годину.
Виготовлення об’ємної композиції
 (технологічна послідовність).
Для виготовлення дерева нам потрібний бісер трьох кольорів:
*      „Цвіт сакури” – рожевий, білий, зелений.
*      „Яблуневий цвіт” – салатовий, білий, зелений.
*      „Осінній клен” – оранжевий, жовтий, зелений.
Дерево складається з 12 пучків. Кожен пучечок містить 6 віток.
Виготовлення вітки:
17 кілець
Після виготовлення 72 віток, поділяємо їх на пучки. Кожен пучок скручуємо і приєднуємо до жорсткого дроту.
Після чого формуємо основні вітки. До основної вітки входить 3 пучки.
Далі утворюємо стовбур з прилягаючими до нього основними вітками.
Основні вітки кріпимо до стовбура за допомогою скотчу.
Після того як дерево буде сформовано обмотуємо стовбур та вітки зеленою ниткою, закріплюючи його кінчики клеем.
VІІ. Самостійна робота учнів (45 хв.).
А) Проведення поточного інструктажу.
Б) Контроль за організацією робочих місць та дотриманням П.Т.Б.
В) Закріплення нового матеріалу.
VІІІ. Підведення підсумків (10 хв.).
А) Визначення кращих відповідей і робіт.
Б) Аналіз характерних помилок і виставлення оцінок.
В) Домашнє завдання.
Г) Прибирання робочих місць і приміщення.



Бісероплетіння. Виготовлення ланцюжка

Мета:продовжити ознайомлення учнів із бісероплетінням та необхідними для цього матеріалами, вдосконалювати навички роботи з бісером; розвивати творчі здібності, дрібну моторику рук, посидючість; виховувати почуття прекрасного, естетичний смак.

Обладнання:бісер трьох кольорів, нитки, голка для бісеру, ворсиста тканина, зразки виробів, мультимедійна дошка.

Хід уроку

І.  Організаційний момент
1.  Привітання
— Доброго ранку! — мовлю за звичаєм.
— Доброго ранку! — кожному зичу я.
— Доброго ранку вам! — людям бажаю.
І посміхаються у відповідь люди:
— Добрі слова ж бо для кожного любі!

2.  перевірка готовності до уроку

3.  упорядкування робочих місць

ІІ.  Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.  Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з бісером та бісероплетінням.
Будемо виготовляти ланцюжок за допомогою бісероплетіння.

2.  Розповідь учителя (див. додаток на с.3)

Фізкульт хвилинка
Малесеньке кошенятко
(Білі вушка, сірі лапки)
Повернулось вправо-вліво,
Головою покрутило,
Пострибало, потягнулось,
За ковбаскою нагнулось
Й почало її збирать:
Раз, два, три, чотири, п’ять.
Час за парту всім сідать!

3.  Демонстрування та аналіз зразка
1)  Інструктаж  учителя.

Мультимедійна презентація. Робота за підручником (с. 69–70)
— Роздивіться зразки виробів.
1. З такого ланцюжка можна виготовити намисто, браслет і навіть сережки.
Доберіть бісер трьох кольорів, що добре пасують один до одного.
2. Затягніть нитку в голку. Наберіть п’ять бісеринок ланцюжка темно-
Синього кольору.
3. Наберіть чотири бісеринки для квіточки блакитного кольору.
4. Нанизайте одну рожеву бісеринку 5 для серединки.
5. Пропустіть голку через блакитні бісеринки 1–4 квітки і протягніть нитку.
6. Нанизайте ще дві бісеринки 6–7 для квітки блакитно гокольору.
7. Протягніть голку з ниткою через бісеринки 1, 5 і 4.
8. Затягніть нитку. Знову наберіть п’ять бісеринок ланцюжка темно-синього
кольору. Зав’яжіть початок і кінець нитки.
9. Довжину ланцюжка зробіть таку, як вам потрібно.



2)  Повторення правил безпекипід час роботи.

III. Практична робота учнів
Діти працюють під музичний супровід.

IV. Виставка та оцінювання робіт учнів
Учитель демонструє та оцінює роботи учнів.
— Чиї прикраси вам сподобалися більше?

V. Підсумок уроку
— Чи сподобалося вам працювати з бісером?
— Чи будете ви продовжувати працювати з бісером удома?




Додаток до уроку
Розповідь учителя
— Людина завжди прагнула прикрасити свій побут і свій одяг. У давні часи люди виготовляли прикраси з доступних у той час матеріалів: ягід, насіння рослин, камінчиків і мушель, нанизуючи їх на кінський волос та травичку.
Потім їх замінили напівкоштовні і дорогоцінні камені, а з виникненнямвиробництва скла — бісер. Про те, як вперше отримали бісер, розповідає легенда.
Одного разу, в дуже далекі часи, фінікійські купці везли Середземнимморем вантаж видобутої в Африці природної соди. На нічліг вони зупинилися на піщаному березі і почали готувати собі їжу на багатті, яке обклали великими шматками соди. Уранці, розгрібаючи попіл, купці виявили чудовий злиток, який був твердий, як камінь, горів вогнем на сонці і був чистий і прозорий, як вода. Це було скло.
Дуже скоро з’явилися скляні намиста, різні за формою і розміром. Завдякивдосконаленню технології виготовлення намиста з часом ставали все дрібнішими.
Дрібні круглі або злегка сплюснуті намистини з отвором для нитки почали
називати бісером.

Мультимедійна презентація
— Прикраси з бісеру присутні в національних костюмах багатьох народів.Вироби з дрібних намистинок були відомі ще в Давньому Єгипті, Індії та до сьогодні прикрашають одяг народів Близького і Далекого Сходу, Африки, Індії, Американського континенту, островів Тихого океану, Європи та Азії.
У різних країнах ці вироби з бісеру називають по-різному: в Індії — хар,в Ефіопії — чале, на Кубі — каяр, в Анголі — міссанга, в Болгарії, Румунії та Молдові — гордан, згарди, в Литві — каролінес, в Узбекистані — зебігардан, у Білорусі — пляценки і горлячки, в Росії — ожерелки, ланцюжки, гайтанита... «фенечки».
За часів Київської Русі древнім ювелірам були відомі секрети виготовленнярізнобарвних емалей, які є певною категорією легкоплавкого прозорого і заглушного скла.
На території колишньої Київської держави на городищах, у курганахі похованнях археологи знаходять безліч скляних намист, браслетів, каблучок, осколків битого посуду. Залишки майстерень із зруйнованими горнами, уламками тонкостінних судин зі скла, черепками тиглів, облитих різнокольоровими розплавами, шматків емалей і кольорових смальт, знайдені при розкопках, свідчать про те, що наші предки знали і вміли виплавляти кольорове скло. Розкопки доводять, що в VIII–IX ст. майстри виготовляли намиста найрізноманітніших форм, забарвлення та художньої обробки. За кольором, вони були зелені, фіолетові, жовті, сині, чорні, срібні і золоті. За формою — круглі, циліндричні, переливалися на сонці всіма кольорами веселки, видавали мелодійний дзвін при русі.





Тема: Композиція з бісеру методом параллельного низання "Букет підсніжників"
Мета заняття: Вчити плести квітку та листки підсніжника технікою параллельного низання; формувати практичні вміння та навички (визначення центру пелюстки способом з’єднання кінців дроту, розміщення пелюсток у технологічній послідовності, кріплення готового виробу до кошика); розвивати вміння підбирати необхідну кольорову гамму для виробу, охайність у роботі; розвивати творчуу яву і фантазію; створити умови для самореалізації творчої особистості вихованців; виховувати естетичні смаки, працелюбність, почуття прекрасного.
Тип заняття: комбіноване.
Обладнання: Ілюстрації пейзажів з зображенням квітів підсніжника, роздаткові картки зі схемами плетіння композиції  "Букет підсніжників", зразки робіт, магнітофон, аудіозапис.
Матеріали: бісер зеленого кольору діаметром 4-5 мм., бісер круглий білого та зеленого кольорів, бісер рублений зеленого кольору, нитка зеленого кольору, дріт мідний  для бісеру, волосінь діаметром 0,25 мм, кошик, гіпс, вода.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Організаційна частина
Оголошення теми, мети заняття
Доброго дня, діти! Сьогодні ми з вами продовжимо вчитися плести з бісеру технікою параллельного низання, а що саме ми будемо виконувати на сьогоднішньому занятті ви дізнаєтеся, розгадавши загадку.
ЗАГАДКА  Навесні він у теплі Проростає з – підз емлі,Має трунок, має вроду, І дарує насолоду. (підсніжник)
Формування художньо – естетичного смаку на заняттях використовуються  також  лекції, бесіди, часто організовуються екскурсії до музеїв, видатних пам’яток історії та культури, намагаючись створити таку атмосферу, яка б сприяла розвитку естетичного смаку у вихованців. На заняттях я ставлю чітко і обґрунтовано перед вихованцями вимогу, найчастіше в опосередкованій формі. Застосовую і метод змагання, організовуючи конкурси, залучаю вихованців до створення власних композицій, адже кожній дитині я намагаюся внушити, що у неї обов’язково  вийде, вона зуміє.
Адже вирішення творчих завдань пробуджує в кожної дитини дослідницьку активність, поглиблює інтерес  до творчої діяльності, спонукає до успішних дій та досягнення поставленої мети. Формування в дітей глибоких і стійких інтересів до творчої діяльності є однією з основних передумов не лише становлення, а й розвитку творчої особистості.
- Так, молодці, але ми будемо плести не просто підсніжники, а букет підсніжників, які оформимо у ось таку корзинку (демонстрація готового виробу) (додаток 1)
Основна частина
Вступна бесіда.  Ранньою весною на залитих сонцем галявинах і під деревами, коли ще лежить сніг, з'являються ці милі оку паростки. Весна милуєсвоїми білосніжними посмішками. У повітрі стоїть неперевершений аромат. Життя розквітло, знову почалася весна.
Першими провісниками весни є "сніжні квіти" - підсніжники. Самевони мужньо борються з холодною зимою, з'являючись серед снігу.
Під назвою "підсніжники" об'єднують декілька рослин первоцвітів. Наукова назва підсніжників - "галантус".
В перекладі з давньогрецької, підсніжник означає молочно - квітковий, тому що має білі квіти.
Молочно – білі квітиз давна символізують ніжність, чистоту, стійкість, вірність. Інколи підсніжники вважали емблемою надії.
Про підсніжники існує багато легенд. Одна з легенд розповідає що коли Бог вигнав з раю Адама і Єву, йшов сніг і Єва дуже змерзла.  На втіху їй кілька сніжинок перетворилися на ніжно-білі квітки підсніжника. Змерзлій Єві вони ніби дали надію, що незабаром буде потепління. З того часу підсніжники вважаються вісниками тепла.
А інша легенда розповідає,що плакала снігуронька, проводжала зиму. Йшла сумна, за нею стали всі тужити. Там, де йшла і плакала, торкаючи лози, виросли підсніжники – снігуроньки сльози. (додаток 2)
- Діти, а хто з вас знає вірші про підсніжники? (Діти розповідають вірші) (додаток 3)
Тож, давайте розглянемо підсніжник на ілюстраціях. (Додаток 4)
- Яка будова квітки? (квітка з трьох пелюсток, середина квітки, стебло квітки, маленький та великий листки)
- Розгляньте уважно, бісер яких кольорів нам потрібен для плетіння підсніжника? (білий бісер – для пелюсток, жовтий бісер для серединки квітки, зелений для листочків)
Практична робота
Для плетіння підсніжника нам потрібні такі матеріали:  Намистинки зеленого кольору діаметром 4-5 мм;
Бісер круглий білого та зеленого кольорів;
Бісер рублений зеленого кольору;
Нитка зеленого кольору;
Дріт мідний для бісеру;
Волосінь діаметром 0,25 мм;
Вазочка, гіпс, вода.
- Все необхідне лежить перед вами на столах, а також схема виконання роботи.
- Спочатку будемо плести пелюстки квітки за схемою (додаток 5 )
(демонстраційний показ плетіння пелюстки) (діти плетуть пелюстки підмузичний супровід . Пісня "Підсніжник")
- Отже, ми з вами сплели три пелюсточки для нашого підсніжника, а зараз розпочнемо плетіння серединки підсніжника.
(демонстраційний показ плетіння серединки підсніжника) (діти плетуть серединку підсніжника під музичний супровід .)
- Діти, я хочу, щоб ви всі отримали більше інформації про таку чудову квітку - підсніжник. В Україні найбільш розповсюджений підсніжник звичайний, що росте у Закарпатті, Передкарпатті, Українських Карпатах, а також на Правобережжі, Поліссі, Лісостепу і Степу та підсніжник складчатий поширений у Гірському Криму.
А всього у світі нараховують близько 18 видів підсніжників. Цікаво, що англійці називають цю квітку сніговою краплею, а німці сніговою конвалією.
Фізкульт хвилинка
- Працювали, втомилися, а зараз пропоную трішки відпочити.
Посварились дві сестрички (пальці рук закриваються в кулачки)
Розійшлися, хто куди (руки нарізно)
Та невдовзі – помирились, (кисті рук розслабити)
Обнялись – нема біди. (пальці рук згинаються в "замок")
Практична робота
- Відпочили, діти, а тепер знову до роботи.
- Які елементи підсніжника нам залишилося відтворити? (великий та маленький листочки)
Тож, розпочинаємо плетіння великого листка за схемою (додаток 5,6)
Для плетіння великого та маленького листочків візьміть дріт і плетіть способом параллельного низання.
(демонстраційний показ плетіння листочка) (діти плетуть підмузичний супровід . Пісня "Підсніжник")
- Отже, всі частинки нашої квітки готові. Складіть квітку з трьох пелюсток та серединки, кінці дроту та волосіні просуньте через отвір намистинки. Стебло обмотайте зеленою ниткою на довжину близько 1,5 см, вставте маленький листочок і продовжуйте обмотувати  до кінця стебла.
Самостійна робота
- Для створення букету нам потрібно п’ять – сім квіточок підсніжника. Ви вже можете зробити їх самостійно за схемою (додаток 5,6)
(діти плетуть підсніжники під музичний супровід)
 - Складіть букет із підсніжників і листочків, скрутіть кінці дроту та оформіть букет у вазочці. (додаток 8)
Підсумок заняття.
 - Що нового ви дізналися на занятті?
 - Яким способом плетіння виконували роботу на сьогоднішньому занятті?
- А зараз давайте створимо не звичайну виставку робіт, а корзину підсніжників. (діти вкладають свої букетики у корзину)
(аналіз виконаних робіт вихованців)
Вдома можете самостійно плести квіточки і використавши всю свою фантазію, зробити виріб з використанням підсніжників.
- Сьогодні, під час заняття, ви отримали цікаву інформацію про підсніжник. Сподіваюся, що тепер серед вас не буде байдужих до рослин рідного краю, а особливо, представників Червоної книги. Все залежить від вас, в якому місті чис елі будете жити – чи із духмяними, ніжними, запашними квітами, чи... Вирішуйте самі! Я звертаюсь до вас з проханням: не рвіть даремно квіти, охороняйте ніжні й одночасно тендітні й беззахисні рослини. Вони це краса, а краса, як відомо, врятує світ.

- Допобачення!






Тема: Писанки. Їх різновиди та символіка. Оздоблення яйця мозаїкою з бісеру.
 Мета: 
ознайомити учнів з поняттям "мозаїка”, розповісти про звичаї та обряди святкування Великодня;
навчити оздоблювати яйце мозаїкою з бісеру, гармонійно підбирати кольори;
розвивати уяву, фантазію, 
виховувати старанність, акуратність, любов і повагу до праці, до  народних традицій.
Обладнання: яйце, бісер, олівець, мисочки для бісеру, клей, рушник, кошик з писанками, мультимедійна дошка, зразки готових писанок.
Хід заняття
I. Організаційна частина:
а) підготовка робочих місць учнів (на перерві);
б) організація учнів до роботи (з’ясування емоційної готовності учнів до уроку).
Вправа «Спіймай мій настрій»
Керівник гуртка:
Діти, зараз ми працюватимемо в парах. Ви виконуватимете дії, які я вам запропоную.
Посміхніться одне одному, «зніміть» посмішку зі свого обличчя та подаруйте   своєму сусідові. «Прийміть» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя. Зобразіть на обличчі ще будь-яку емоцію, «подаруйте» цю емоцію своєму товаришеві (здивування або враження від чогось,  захоплення, зачарування, цікавість, радість).
 - Настрій став кращим?
 - Чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?
Всі ми разом постараємося виконати ваші побажання, а для цього нам потрібно говорити чітко, слухати уважно, сидіти рівненько.
II. Мотивація навчальної діяльності.                                                                                                Великий день нас на гостини просить,
Малює сонце полотно небес,
І крашанку, як усмішку, підносить
Христос Воскрес! (Воістину Воскрес!)
Керівник гуртка:
Діти, чи знаєте ви, про який великий день говориться у цьому віршику? (Великдень)
Керівник гуртка:
А чому цей день так називають?
Учень:
Бо це - День Воскресіння Ісуса Христа.  Великдень – одне з найсвятіших, найрадісніших і найбільших  свят християн. Раненько, перед сходом сонця, люди йдуть до церкви. Після служби Божої освячують паски. Це, мабуть, найкрасивіше дійство з усіх великодніх свят.
Керівник гуртка: Упродовж багатьох століть українці шанують цей обряд, тому що він символізує перемогу добра над злом. Отже  люди ідуть до церкви. А що вони несуть туди?
Учень:
Великодній кошик.
 Керівник гуртка:
А хто найголовніший у великодньому кошику?
Учень:
Звичайно, українська писанка – най унікальніший витвір української культури. Вона є символом  Великодня – свята , коли воскресає природа, коли відроджується все живе для продовження життя на Землі.
Керівник гуртка:
Це заняття є першим у нашій роботі над виготовленням писанок. Сьогодні ми згадаємо елементи розпису писанок, значення кольорів, традиції писанкарства, навчимося виготовляти писанки технікою «мозаїка».
III. Актуалізація опорних знань учнів.
а) Перекази про писанки
Керівник гуртка:
Учні, можливо,  ви чули якісь перекази про писанку?
Учень:
Наші предки вважали, що писанка має магічну силу. Проте  люди і нині вірять, що писанка приносить добро, щастя, захищає людину від усього злого, зцілює від хвороб.
Існує багато легенд про писанку. Мама мені розповідала, що доля світу залежить від того, скільки писанок пишуть люди щороку. Світ існуватиме, доки пишуться писанки, бо кожного року змій Ірод, прикутий залізними ланцюгами у пеклі, посилає на світ Божий своїх гінців. А коли повернуться, запитує, чи ще творять люди писанки. Якщо гінці не заперечують, Ірод заходиться від плачу, бо немає ще в нього сили і влади на землі. Тож поки малюють писанки люди  і світ буде.
Учень 2:
А моя бабуся розповідала, що писанки приносять добробут. Колись пасічники клали їх під вулик, щоб роїлися бджоли.
Учень 3:
А моя бабуся підвішує освячені писанки під образами, бо вірить у те, що вони охоронятимуть усіх мешканців хати від злих духів.

                                                  
Я знаю, що шкарлупу від писанок зберігають, а потім вивішують на городі, щоб у землі не заводились черв’яки.
б) Експрес - опитування
Писанка має дуже давню символіку. Кожен хрестик, кожна рисочка на ній не вживається довільно. Всі вони мають якесь значення. Усі вони є знаками – оберегами, які захищають людину від усякого зла. Я буду брати у вас інтерв’ю, а ви нагадайте , що означають ці символи?
Символічних малюнків у писанці понад сто. Найпоширенішими серед них є такі:  
гілка – охорона проти хвороб та злих сил. Символ вічного життя;
дубовий листок – знак повноти життя;
дерево життя – символ безперервного відновлення природи. Образ Божої мудрості;
риба – символ води, життя, щастя і здоров’я;
олень – символ сонячного проміння;
кінь – символ достатку, багатства;
півень – вістун дня, охоронець добра. Символ світла, яке побороло темряву;
зоря – знак неба, небесних тіл, сонячного божества. Знак христового царства;
хрест – символ всесвіту, чотирьох сторін світу;
трикутник – символ вогню, символ пресвятої Тройці;
колесо – знак безперервного відновлення життя. Образ безконечної Божої любові;
граблі – символ небесного дощу;
спіраль – символ плодючості;
сонце – символ світла й життя. Символ Христа;
церковна вежа – символ прагнення до вічності;
Орнаментика українських писанок відзначається своєю самобутністю і неповторністю. Так, обов’язково при роботі над писанкою треба думати про щось хороше і вкладати в писанку всю свою душу.
в) Гра "Вгадай кольори писанки "
Керівник гуртка:
Ми знаємо, що важливе значення під час оздоблення виробу має колір.
Зараз ми пограємось у гру, яка має назву «Вгадай кольори писанки»
Перший колір – колір вишні, любові, радості життя. (Червоний)
Другий – колір неба, простору, вітру і здоров’я.(Синій)
Третій колір – колір весни, пробудження природи надії. (Зелений)
Четвертий  колір – колір місяця,зірок, колір хлібного лану, жита. (Жовтий)
П’ятий колір – колір землі, пам’яті про своє коріння. (Коричневий)
Колір,  що означає нескінченність життя людини, продовження його в потойбічному світі. (Чорний).
г) Виступи дітей (випереджувальне завдання)
Керівник гуртка:
На попередньому уроці ви отримали творче завдання: знайти відповіді на деякі  запитання. Зараз ми дізнаємося, що цікавого ви знайшли.
Що таке писанки?
Учень:
Писанки  - це мініатюрний символ українського живопису. В Україні поширене мистецтво творіння писанок. Писанки приходять у наші домівки, разом із Великоднем уселяючи надію на вічність життя і краси.
Провісниками весни є птахи. Вони із настанням тепла відкладають яйця та виводять пташенят. Найперше яйце, за легендою, мало в собі зародок цілого світу. З моменту, коли на його поверхню був нанесений орнамент, воно стало святою писанкою.

Що символізує яйце?
Учень:
Християни сприймали яйце як символ нового життя, символ воскресіння. На початку зародження релігії під час великого посту заборонялося вживати в їжу яйця. Тільки після завершення посту, у пасхальну неділю люди знову починали вживати яйця.
В Афінських оповіданнях зазначалося: «З однієї половини шкарлупи утворилася земля, а з другої – небо. З Жовтка – сонце, з білка – місяць, а з решток - зорі. У стародавніх перських храмах зберігалися золоті злитки у формі яйця.
Де знаходиться музей писанки?
Учень:
У невеликому прикарпатському місті Коломия розташований унікальний, єдиний у світі музей «Писанка», у якому зібрано більше  10 тисяч писанок із різних країн світу – Словенії, Чехії, Польщі, Німеччини, Франції, Індії, Китаю… Основна частина колекції – це українські пасхальні яйця. Музей «Писанка» - унікальна тринадцяти метрова споруда у вигляді яйця із цегли та бетону, яку збудували всього за 90 днів до Х Міжнародного фестивалю гуцулів. Часом народження музею можна вважити кінець 1990–х років.
2. Хвилинка - цікавинка
Керівник гуртка:
До речі, а чи знаєте ви, що колись у нашому народі добре знали, а гуцули пам’ятають і досі, що подарувати комусь порожню писанку означало: жінці на безпліддя, господарю на злидні й порожнечу в господарстві, маленькій дитині на припинення росту і розумового розвитку, а хворій людині – на смерть.
ІV. Практична робота.
Вступна бесіда
Керівник гуртка:
А чи знаєте ви, як роблять писанки?
(На застелений вишитим рушником стіл кладеться  кошик з писанками, крашанками, яйцями, оздобленими бісером).
Керівник гуртка:
Перш ніж почати цю роботу, жінки та дівчата «освячували» себе молитвою, постом, одягали чисту сорочку, тому що інакше писанка не матиме такої магічної сили.  А які писанки робили ви вдома? ( можливо, з мамою чи бабусею)
3. Техніки виготовлення писанок
Керівник гуртка:
Які техніки виготовлення писанок ви знаєте? Пригадайте, будь ласка.
Крапанка  -  яйце з крапочками різної величини і форми по кольоровому тлі. Дряпанка – це крашанка, на якій орнамент видряпано голкою, або металевим стержнем. Мальованка – це яйце, розписане фарбами за допомогою пензля.
Керівник гуртка:
У наш час яйце не тільки  розфарбовують, а й оздоблюють різними способами: аплікацією з паперу, з тканини, з соломки, мозаїкою з бісеру (демонстрація зразків). Це дуже цікаві техніки, сьогодні ми опануємо одну з них.
Керівник гуртка:
Сьогодні ми навчимося оздоблювати яйце дуже цікавим способом – мозаїкою з бісеру.
4. "Словничок-помічничок”
Прочитаємо всі разом:
Мозаїка – викладання зображення дрібними частинками матеріалу: кусочками скла, керамічної плитки, пластмаси, камінцями, кусочками паперу. Насінням, соломкою, бісером (слайд-шоу).
5. Демонстрація та аналіз зразка виробу
а) Показ готового зразка
Керівник гуртка:
У мене в руках – готове оздоблене яйце. Уважно розгляньте його.
б) Аналіз виробу:
з допомогою чого, бісер прикріплено до яйця? (клею).
як прикріплюємо бісер? (дірочкою догори)
які кольори я використала для зразка?
6. Інструктаж по техніці безпеки:
1.     Ретельно підготуйте своє  місце до роботи.
2.     Роботу розпочинайте лише з дозволу вчителя.
3.     Не можна працювати несправним і тупим інструментом.
4.     Використовуйте інструмент лише за призначенням.
5.     Не розмахуйте рукою, в якій тримаєте гострий олівець.
6.     Під час роботи з бісером будьте обережні, щоб намистинки не потрапили у ніс.
7.     Приберіть своє робоче місце : складіть відповідний інвентар, вимийте пензлі.
7. Попереднє планування технологічного процесу
Керівник гуртка:
Діти, а тепер погляньте на дошку. Перед вами план виконання роботи. Будь ласка, прочитаймо його разом :
Тонким шаром клею наносимо лінію  для стрічки;
Приклеюємо стрічку;
Простим олівцем  малюємо контури орнаменту;
Обережно наносимо на поверхню яйця тонкий шар клею;
Обкладаємо контури орнаменту бісером діркою догори;
Заповнюємо фон.
8. Інструктаж по виконанню технологічних операцій.
Керівник гуртка:
А зараз ще раз уважно послухайте, як виготовити таке Великоднє диво. Беремо  яйце і наносимо тонкий шар клею на місце де буде розташована стрічка. Приклеюємо стрічку. Беремо  тонко загострений  простий олівець. Наносимо контури орнаменту. Орнамент може бути різноманітний: рослинний (квіти, гілочки верби), геометричний, тваринний, (найкраще птахи), або щось інше – що підкаже вам фантазія. Наносимо клей на орнамент і обкладаємо його контури  бісером діркою догори. Коли закінчили з контурами заповнюємо фон малюнка.
9. Самостійна практична робота учнів
Інструктаж по техніці безпеки:
Під час роботи з бісером будьте обережні, щоб намистинки не потрапили у ніс.
V. Підсумок заняття
Коли ми закінчимо роботу над писанками , то зробимо виставку
Ви всі дуже добре впоралися з роботою, А кому ви подаруєте свої вироби?

Прибирання робочих місць.






Тема:               „Виготовлення бісерної писанки”


Мета:          ознайомити з технологічними особливостями оздоблення пасхальних яєць бісером; розвивати творчу уяву, естетичний смак; виховувати охайність, працелюбність; продовжувати формувати шанобливе ставлення до народних традицій;
Наочність:             інструкційна карта, пасхальні яйця, оздоблені бісером, шнуром та штучними квітами, додаткова література з бісероплетіння;
Тип заняття:       майстер-клас
Обладнання:         деревяна заготовка у формі яйця, бісер, стеклярус, жилка або капронова нитка, голка, атласна стрічка, клей.

ПЛАН ЗАНЯТТЯ
1.     Короткі відомості про писанку.
2.     Особливості технології, оздоблення пасхальних яєць бісером.
3.     Інструменти та матеріали.
4.     Технологічна послідовність виготовлення бісерної писанки.
5.     Санітарно-гігієнічні вимоги та правила безпечної праці при виконанні роботи. Організація робочого місця.
6.     Практична робота. Виготовлення ажурної сітки.
7.     Оформлення писанки.

ХІД ЗАНЯТТЯ:
І. Організаційна частина
- Привітання
- Організація робочого місця

ІІ. Ознайомлення з новою темою, метою та завданням          
            Весна в Україні. Воскресає природа, воскресає життя. Надходять Великодні свята. І беруться українці за давнє мистецтво розписування писанок – символ Великодня, весни, вічності життя.
            Писанка – це розмальоване символічними знаками яйце. З  приходом до нас християнства писанка стала часткою великодніх обрядів.
            За технікою фарбування писанка дістала  такі народні назви: крашанка, „дряпанка”, „крапанка”, „мальованки”, суто писанка (розфарбована за допомогою воска та писачка). Візерунки та кольори, що наносяться на яйце мають свою магічну символіку: червоне – життя та любов, жовте – сонячне тепло та врожай, зелене – весняне воскресіння природи, коричневе – щедрість матері землі. Сполучення кількох кольорів в узорах орнаменту писанки символізує родинне благополуччя, мир, любов, успіх.



            Писанки разом з великодньою паскою освячують у церкві. Їх дарують родичам, друзям, знайомим зі словами „Христос Воскрес!”. У відповідь кажуть „Воістину Воскрес!” і щиро дякують. Такий подарунок означає побажання щастя, здоров’я. Вважається, що писанка є особливою святинею, вона приносить добро, щастя, достаток, захищає людину від усього злого. Їх завжди виготовляють тільки у великий піст, який триває 40 днів.
            Беручи в руки розмаїто – барвисте яйце ми перед усім милуємось його красою, цим своєрідним шедевром. І ми сьогодні будемо разом з вами створювати свій шедевр не розписувати, не малювати, а обплітати бісером, виготовляти бісерну писанку, яку ви зможете подарувати своїм рідним близьким як великодній сувенір.

 ІІІ.  Для виготовлення бісерної писанки нам потрібні:

Матеріали та інструменти:
- дерев’яна заготовка у формі яйця
- стеклярус зеленого кольору, бісер білого кольору;
- жилка або капронова нитка, голка, атласна стрічка шириною 15-20 мм. довжина 35-50 см., клей ПВА.

Послідовність виконання роботи:
-         обв’язуємо заготовку яйця атласною стрічкою, фіксуючи її внизу клеєм, зав’язуємо бант, зрізи стрічки обробляємо клеєм ПВА, щоб не торочились;
плетемо ажурну сітку:
-         на початку роботи на кінці нитки закріпляємо одну бісеринку, протягуючи через неї нитку декілька разів;
-         набираємо перший ряд стекрярус не парна кількість (7) та бісер парна кількість (8) чередуючи їх.
-         плетемо ажурну сітку необхідної ширини за схемою, визначаємо ширину по обєму деревяної заготовки яйця.
-         зєднуємо останній та перший ряд сітки, добавляючи по одному стеклярусу, щоб не було видно лінії шва.
-         вивести голку в один із „хвостиків”, які  розміщаються внизу. Стягнути всі бісеринки „хвостиків”  в кільце, при необхідності між ними нанизувати по одній бісеринці додатково, щоб утворилося денце, нитку протягуємо декілька разів для міцності.
-         в ажурну сітку опускаємо денцем униз заготовку яйця.
-         голку з ниткою переводимо до верхніх „хвостиків” сітки, збираючи їх у кільце навколо банта. Закріпляємо нитку, перетягуючи через бісер декілька разів.

ІУ. Повторення правил техніки безпеки


           
У. Практична робота „Виготовлення бісерної писанки”
         
              


       



УІ.       Оформлення писанки
УІІ.      Підсумок заняття


                        Література

1.     Клід І. Диво писанкове. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2006.
2.     Л.А.Божко. Уроки мастерства. Изд. 2-е, испр. и доп. – М.: Мартин, 2004
3.     Ляукина М.В. Бисер. – М.: АСТ-ПРЕСС КНИГА, 2005
4.     Е.Артынская. Коллекция пасхальных яиц. Флористическая студия „ЭФ Дизайн.






Тема: Новорічні іграшки з бісеру
Мета: ознайомити гуртківців із різними техніками плетіння бісером,             навчити виготовляти  об'ємні  іграшки з бісеру, працювати за схемами, формувати навички роботи з бісером; розвивати пам'ять, увагу, уяву, фантазію; виховувати любов до традицій українського народу.
Наочність: зображення новорічних іграшок, інструкційні картки-схеми виготовлення  діда мороза, снігуроньки, мавпочки – символ 2016 року з бісеру, зразоки  готових виробів.
Інструменти і матеріали: бісер №3 (крупний) білого, червоного, чорного, блакитного та оранжевого  кольорів, мідний дріт, ножиці,  срібляста стрічка  (ширина 0,5 см.).
Тип заняття: комбінований.

Хід заняття
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент
2. Повідомлення теми і мети заняття 
Новий рік – це гарне свято,
снігу випало багато.
   Дід Мороз усівсь на віз,  подарунки нам привіз.
                                                                    
А зеленая ялинка
вся блищить, немов сніжинка.
Ти поглянь на голочки,
там сидять сніговички.
Свято в нас сьогодні , свято
і веселощів багато.
І снігуронька в нас є,
подарунки роздає.
Ой, Дідусю наш хороший,
Ти до нас прийди з морозом!
Швидше стукай у вікно,
В гості ждем тебе давно.
Ми у коло стали,
Разом погукали:
- Гей, Морозе, йди в кімнату
Новий рік стрічати!
                                                                                                              
     Діти! Про яке свято іде мова?





Відгадаємо загадки:                                                         Він в дім приносить подарунки,
На склі малює візерунки,
Річки заковує у лід,
Як зветься цей казковий дід? (Дід Мороз)
                                      
 Хто це мчиться на оленях
В саночках легких сріблених?
 Хай запалить нам ялинку
 Й засміється дзвінко-дзвінко (Снігуронька)                                                  

На веселім маскараді —
Співи, танці, біг та скік.
Завжди зустрічати раді
Гучне свято … (Новий рік)      
                                                                                                                   Що за гостя в нас така —
І зелена, і струнка. Сяє зірка угорі,
 На гіллячках ліхтарі,
І ростуть на ній не шишки,
А цукерки та горішки. (Ялинка)                                                   
  Прийшла до нас бабуся
У білому кожусі.
Поля причепурила —
 Пухнастим снігом вкрила.
Вгадайте — хто вона Бабуся чепурна? (Зима) .                                 

 Молодці! Всі загадки відгадали.
Скоро найчудовіше  і найчарівніше свято в році!  Яке? (діти відповідають).      
                            
Хіба можна уявити Новий рік без Діда Мороза? Хто принесе дітям подарунки і залишить їх під ялинкою? Правильно, тільки цей дідусь з білою бородою, одягнений у теплу червону шубу!
Саме він асоціюється у нас зі святом і справжньою казкою і тому його зображення повинні стати невід'ємною частиною новорічного декору. 
Ми будемо виготовляти з новорічні  іграшки бісеру.

                                                                     

1. Основна частина
Ø Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності. «Мозковий штурм»
Ø Які техніки плетіння бісером ви знаєте?
Ø Яку техніку найчастіше використовують для виготовлення об'ємних виробів?
Ø Вивчення нового матеріалу.
Керівник:            На свято ми чекаємо,  
                            З онукою Снігуронькою
                            В гості кличемо.
                            Однак якщо десь
                            Справи затримають Діда,
                            Сумувати не будемо -
                            З бісеру сплетемо
                            І Діда Мороза,
                            І мавпочку,
                            І ялинку-красуню,
                            Снігуроньку-красу!
Дід Мороз  та  Снігуронька – головні  персонажі  новорічних свят . Новорічні свята найулюбленіші і серед дітей, і серед дорослих. Це час смачної їжі, веселих ранків, новорічної ялинки і подарунків під нею. Багато ламають голову над вибором подарунків для друзів і рідних. Можна відправитися в будь-який найближчий супермаркет і накупити сувенірів, але всі вони вже набридли, та й зроблені без душі.   Вироби, зроблені власними руками  мають позитивну енергетику.
 Снігуронька і Дід Мороз – ось що ми спробуємо зробити сьогодні на занятті, з гарним настроєм. Ця пара щорічно дістається з комори і займає почесне місце під ошатним новорічним деревом. 
Крім цього, зображення Діда Мороза з приходом грудня починає нас переслідувати всюди: у вітринах магазинів, на телеекрані, на навколишніх предметах. Чого тільки немає:  підсвічники і свічки, серветки і скатертини, посуд, листівки, картини, ялинкові прикраси, і навіть на одязі можна побачити портрет веселого дідуся.                





Я  пропоную вам зробити незвичайні  новорічні подарунки власними руками   таким видом декоративно – прикладного мистецтва як бісероплетіння. Бісероплетіння має багатовікову історію. Ще стародавні єгиптяни любили робити прикраси з бісеру: намиста, браслети, сітки для жіночих суконь. Але пік бісерного виробництва припадає на 10-те століття. Венеціанські ремісники досконало освоїли мистецтво створення бісеру і старанно оберігали цей секрет. Майстри прикрашали скляними намистинами одяг, взуття, сумки і гаманці, спеціальні чохли під віяла та інші витончені аксесуари.          На заняттях гуртка ми також займаємося бісероплетінням.                                                        Техніка, якою ми скористаємося, називається  об'ємне  паралельне  плетіння. З її допомогою можна зробити не тільки сувенір  діда  мороза, снігуроньки,  а й багато інших  новорічних подарунків.
    


2. Практична робота.  Виготовлення Діда Мороза з бісеру.
3.1 Об'ємний Дід Мороз з бісеру - схема


Цього прекрасного об'ємного Діда Мороза можна використовувати в якості сувеніру, брелока на ключі, прикраси на ялинку або просто як іграшку. Він буде милувати око.                                                       
Фігурка виконується в техніці «паралельне плетіння»  виконується в такій послідовності: непарні ряди плетуться на лицьовій стороні зображення, парні ряди на виворітній стороні. Ось як виходить об'ємний Дід Мороз з бісеру, схема плетіння виглядає наступним чином: (додаток №1)
 3.2 Матеріали та інструменти:
- бісер(середнього розміру) червоного, білого та рожевого кольорів ;                                                             - 2 намистинки чорного кольору; 
- тонкий гнучкий  дріт
 ;
- ножиці, кусачки.
 
Послідовність виконання роботи

Об'ємний Дід Мороз з бісеру : (перегляд презентації)
1. На дріт довжиною 80-90см. Надівається велика бісеринка;                                                                   слідом нанизуються дві-чотири намистинки на один кінець дроту;                                        другий кінець дроту пропускається назустріч першому через вже надіті бісеринки;
2. надівається ще кілька бісеринок на будь-який з кінців дроту, тоді як інший пропускаємо назустріч. Таким чином, вже готовий перший ряд лицьової і задньої сторони фігурки
    





                                                                                         
3. надівається ще 5 бісеринок на будь-який з кінців дроту, тоді як  і в першому ряду  пересиляємо дріт  назустріч.  Задню сторону плетемо  як у першому ряду.            

4. Набираємо 6 білих бісеринок на лицьову сторону, пересиляємо та задню сторону, виконуємо в відповідній послідовності  виплітаємо ще один ряд.  Шапка готова.                              


5. На лицьовій стороні беремо бісер  в послідовності одна бежева,чорна, бежева , чорна та  бежева( 5 бісеринок), перетягуємо дріт, зворотня сторона  5 білих.
  


  


6. Слідуючий ряд згідно схеми:  1-біла , 1- бежева ; 1- червона; 1-бежева; 1-біла, звортня 5- білих. Обличя у нас є.
7. Набираємо 1- червону, 4- білі, 1- червону  на лицьовій стороні,
  






 .                                       8.Далі робимо руки.                                                                                                          Спочатку набираємо на одному з кінців   
3-червоні, 1-білу, 2- червоні. Підтримуючи останю червону бісеринку,    протягуємо  цей  кінець дроту  через ближню до ней червону бісеринку  в зворотньому напрямку. Затягуємо дріт.
    





Набираємо на  цей же кінець дроту 1 – білу, 2- червоні та пересиляємо через останню.(першу з якої починали, ближчу до тулупа).





9.Другим кінцем дроту робимо другу руку  аналогічним чином.
Зворотній бік(спина) : набираємо 6- червоних бісеринок.
  

10.На лицьову сторону набираємо бісер в такій послідовності: 1-червона ,4 –білі, 1- червона, перевеляємо , звортня сторона  :- червоних.


                                                     



11.Набираємо 2-червоні 3- білі,2-червоні, та переплітаємо.
 12.Виконуємо в слідкуючій послідовності:3-червоні ,2 –білі, 3-червоні,(лицьова сторона); спина  8- червоних.
13.Набираємо (перед) 4-червоні,1-біла, 4-червоних, пересиляємо 9червоних(спина).                                   





14. Лицьову та зворотною сторони плитемо аналогічно   по 10 –червоних бісерин.



15.Останній ряд, беремо по    11 –білих бісерин.
Плетення Діда Мороза завершено, потрібно закріпити кінці дроту. Проселяємо один із кінців дроту через останній ряд бісеру та скручуємо кінці дроту, ховаємо їх всередину.
 Зробіть  з стрічки петельку прикріпіть до намистинки (до шапочки), щоб повісити  Діда Мороза на ялинку. Ось і готовий наш чудовий Дідусь на Новий рік.
4. Практична робота. Виготовлення Об'ємного Діда Мороза
4.1. Повторити правила безпечної праці  при роботі з ножицями та бісером.
Перед тим, як приступимодо роботи, давайте разом у вигляді гри: «Так чи ні»  пригадаємо інструктаж з техніки безпеки по роботі з дротом та ножицями.
Гра : « Так чи ні »  ( на так - оплески )
4.3 Фіз.хвилинка ( руханка  )
4.4 Самостійна робота по презентації під музичний супровід.
Діти виконують  роботу, допомагаю гуртківцям, які працюють лівою рукою та новичкам.
5. Перерва. Фіз.хвилинка.
Бісер ми в руках тримали   
Втому рученьки пізнали,
Треба трохи відпочити,
Та роботу завершити.
Руки вгору, руки вниз,
Навкруги ти обернись.
Руки вгору, руки в боки,
 Та зроби чотири кроки
Щось не хочеться сидіти.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз.
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть.
А тепер їх відпустіть.
Плигніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд.
6. Самостійна робота учнів
Діти працюють самостійно, хто закінчив роботу, пропоную  анологічну схему на вибір для самостійного виконання Ялинки чи Снігуроньки   (лунає тиха спокійна музика, допомагаю кому потрібно )  Ось і готові наші новорічні іграшки.
7. Підсумок заняття.
7.1 Підведення підсумків заняття
Ø Якою технікою способом плетіння ви виконали роботу?
Ø Прибирання робочих місць.
Ø Дід Мороз, Снігуронька і ялинка - далеко не всі новорічні сувеніри. Ви зможете освоїти плетіння сніговиків, ялинкових куль, інших героїв. За допомогою бісероплетіння можна створити справжні витвори мистецтва. Це не тільки корисно, але й дуже цікаво.
7.2 Виставка готових дитячих робіт

Ось яка краса  на нашій ялиночці. Молодці! Всі гарно впорались з завданням. Ось і готовий наш Дід мороз з бісеру на Новий рік.  З наступаючими січневими святами. Нехай вони принесуть вам море щастя, безмежні простори творчої фантазії, благополуччя  і здоров’я!
                 

Немає коментарів:

Дописати коментар